Koszty utylizacji podkładów kolejowych mogą się różnić w zależności od lokalizacji, ilości odpadów i sposobu ich utylizacji. Drewniane podkłady kolejowe często mogą być droższe w utylizacji niż betonowe ze względu na to, że są to odpady klasyfikowane jako niebezpieczne. Dokładne ceny można uzyskać od firm zajmujących się utylizacją odpadów lub w lokalnych placówkach gospodarki odpadami. Szacuje się, że cena wynosi około 900 zł za utylizację tony podkładu, jednak jest to szacunkowa stawka. Jeżeli chcą Państwo poznać dokładne koszty, zapraszamy do skorzystania z naszej darmowej wyceny.
Stare podkłady kolejowe muszą trafić do specjalnych placówek, które zajmują się utylizacją podkładów kolejowych. Tylko w tych miejscach możemy bezpiecznie zostawić podkłady, ponieważ są to bardzo często niebezpieczne materiały, wymagające specjalistycznego neutralizowania.
Podkłady kolejowe możemy pozostawić w specjalnych firmach, które zajmują się przetwarzaniem takich odpadów niebezpiecznych. Placówki te zajmują się utylizowaniem i odzyskiwaniem cennych materiałów z podkładów. Zabrania się porzucania lub składowania tych odpadów pod gołym niebem, ponieważ są one najczęściej nasączone szkodliwym i rakotwórczym kreozotem. Takie pozostałości stanowią zagrożenie dla środowiska naturalnego i ludzi.
Podkłady kolejowe drewniane są zaliczane do odpadów niebezpiecznych. Betonowe i strunobetonowe podkłady najczęściej nie są kwalifikowane do tej kategorii, choć mogą być zanieczyszczone smarami i olejami pociągowymi – to już jest do indywidualnego ustalenia. Dlaczego podkłady drewniane? Aby drewno nie zgniło pod wpływem wilgoci, konserwuje się je w kreozocie, substancji smolistej, która zatrzymuje te procesy. Jednak jest ona szkodliwa dla zdrowia – ma właściwości rakotwórcze.
Pod żadnym pozorem nie można palić podkładów kolejowych. Choć część z nich jest z drewna, są one pokryte kreozotem, który jest wysoce szkodliwy. Podczas procesu spalania, nie tylko narazimy na zagrożenie siebie, lecz także wyemitujemy do atmosfery bardzo dużo niebezpiecznych zanieczyszczeń. Za spalanie podkładów kolejowych możemy otrzymać wysoką karę grzywny.
Drewniany podkład kolejowy waży około 70 kg, a strunobetonowy od 250 do 380 kg. Jest to szacunkowa waga, ponieważ w wyniku zużycia podkłady mogą zmienić swoją postać, a co za tym idzie i masę.
Utylizacja podkładów kolejowych przebiega następująco: odbiera się odpad od klienta, segreguje go, oddziela od substancji niebezpiecznych, a następnie przetwarza. Jeśli chodzi o drewniane podkłady kolejowe, opracowano rewolucyjną metodę polegającą na kąpieli odpadu w specjalnej cieczy wypełnionej mikroorganizmami, które żywią się kreozotem. W ten sposób organizmy te oczyszczają drewno z rakotwórczej substancji smolistej, a my możemy je wykorzystać do celów recyklingowych.
Drewniane podkłady kolejowe są pokryte kreozotem, który jest rakotwórczą substancją. Więc jeśli masz do czynienia z takim odpadem, koniecznie zachowaj względy bezpieczeństwa – noś maski, rękawiczki etc.
Utylizacja podkładów kolejowych odbywa się w specjalnych placówkach, które realizują odbiór, skup, a następnie przetwarzanie, utylizowanie oraz recykling odpadów. Tylko do takich miejsc możemy oddawać tego typu pozostałości. Zabrania się porzucania takich odpadów gdzieś przy bocznych torach czy w lasach, ponieważ najczęściej są to odpady niebezpieczne.
Podkłady kolejowe najpierw należy zgromadzić, posegregować (oczywiście przy zachowaniu względów bezpieczeństwa – kreozot, którym pokryte są podkłady, jest bardzo niebezpieczny), a następnie przekazać odpowiedniej firmie, która zajmuje się takimi pozostałościami. W takiej placówce odbywa się neutralizacja kreozotu i innych szkodliwych substancji, a następnie odpad podlega recyklingowi bądź też utylizacji.
Stare podkłady kolejowe mogą być szkodliwe, gdyż najczęściej zawierają substancje toksyczne lub niebezpieczne dla zdrowia. Dlatego ważne jest, aby poddawać je odpowiedniemu utylizowaniu. Zajmują się tym określone firmy utylizacyjne.
Podkład kolejowy jest bezpieczny, ale dopiero po neutralizacji. Tyczy się to przede wszystkim drewnianych podkładów, które są nasączone kreozotem, ale i tych betonowych oraz strunobetonowych, które są najczęściej pokryte olejami, smarami i substancjami wyciekającymi z pociągów na tory. Obchodzenie się z takimi substancjami powinno być ostrożne – kreozot ma właściwości rakotwórcze.
Drewniane podkłady kolejowe są nasączone kreozotem – rodzajem impregnatu, który jest surową frakcją smoły węglowej. Jest to substancja wysoce niebezpieczna dla zdrowia człowieka, ponieważ ma właściwości rakotwórcze. Inne rodzaje podkładów mogą być pokryte olejami i smarami z pociągów, które niekiedy wyciekają na tory. Z takimi materiałami musimy podstępować zgodnie z zasadami BHP, tak aby nie narazić swojego zdrowia ani życia.