Skoro już wiemy, kogo dotyczy system SENT, warto się zastanowić, w jaki sposób korzystać z tego systemu oraz w jaki sposób rejestrować w nim przewożone odpady. Najpierw należy
wysłać zgłoszenie zamiaru przewozu towaru wrażliwego. Dzięki niemu uda nam się wygenerować numer SENT, który jest niezbędny w przyszłych działaniach dotyczących przewozu. Będzie on ważny przez 10 dni, dlatego w tym czasie należy zrealizować dostawę. Oprócz tego
system SENT przekaże nam trzy klucze uwierzytelniające. Dlaczego trzy? Ponieważ każdy z nich przypada na wysyłającego, przewoźnika oraz odbiorcę towaru.
Po tym, jak uzupełnimy nasze zgłoszenie, musimy zadbać o to, aby
dodać do formularza swoje dane. Podczas rejestracji w systemie SENT, jako podmiot odbierający odpadów w Polsce, musisz podać i uzyskać:
- dane podmiotu odbierającego (nazwa, adres, nr ID, np. NIP),
- dane nadawcy (nazwa, adres, nr ID, np. VAT UE),
- adres miejsca dostarczenia towaru,
- dane o towarze, czyli rodzaj, pozycja CN, ilość, masa brutto, objętość,
- 6-cyfrowy kod odpadu.
Podmiot odbierający musi uzyskać numer referencyjny SENT, który uzyskamy po zgłoszeniu zamiaru przewozu odpadu wrażliwego, a następnie przekazać go przewoźnikowi. Numer ten będzie potrzebny podczas kontroli pojazdu przez odpowiednie służby. Z kolei przewoźnik, przed rozpoczęciem przewozu odpadów SENT z krajów UE przez Polskę do innego państwa wspólnotowego, musi zadbać o to, aby przed transportem podać następujące dane do zgłoszenia do rejestru:
- dane przewoźnika (nazwa, adres, nr ID, np. NIP),
- dane nadawcy (nazwa, adres, nr ID, np. VAT UE),
- dane odbiorcy (nazwa, adres, nr ID, np. VAT UE),
- miejsce i datę rozpoczęcia przewozu przez Polskę,
- miejsce zakończenia przewozu w Polsce,
- planowaną datę zakończenia przewozu,
- dane o towarze, czyli rodzaj, pozycja CN, ilość, masa brutto, objętość,
- 6-cyfrowy kod odpadu,
- numer dokumentu przewozowego towarzyszącego przewożonemu towarowi,
- numer zezwolenia, zaświadczenia lub licencji na przewóz,
- numery rejestracyjne środka transportu/numer pociągu i wagonu,
- numer lokalizatora lub urządzenia ZSL,
- uzyskuje numer referencyjny,
- przekazuje aktualne danych geolokalizacyjne środka transportu.
Jeżeli realizujemy przewóz z kraju UE do państw niebędących członkami wspólnoty, sprawa wygląda bardzo podobnie – jednak bez 6-cyfrowego kodu, danych nadawcy odpadu czy też danych o odpadzie. Po tym, jak już uda nam się uzupełnić zgłoszenie i na bieżąco je uzupełniać, odpowiedni organ udzieli nam pozwolenia i zaakceptuje dane, a następnie będziemy mogli przejść do odpowiedniego transportu odpadów SENT.
SENT GEO
Na samym końcu
podmiot odbierający odpad musi zaznaczyć to w systemie SENT, a także w następnym dniu roboczym, po dostarczeniu odpadów. Warto jeszcze wspomnieć o systemie SENT GEO. Co to takiego? Jest to sposób na monitorowanie przejazdu w czasie rzeczywistym. Każdy podmiot realizujący transport musi posiadać włączoną odpowiednią aplikację z systemem Zewnętrznego Systemu Lokalizacji.
Ta aplikacja gromadzi następujące dane w czasie przejazdu pojazdu z odpadami: monitoruje współrzędne geograficzne położenia środka transportu, jego prędkość, datę i godzinę pozyskania tych współrzędnych, pobiera również azymut środka transportu, pokazuje ewentualne błędy przekazywania danych satelitarnych, a także numer lokalizatora lub Zewnętrznego Systemu Lokalizacji. Jest to
restrykcyjna metoda, która ma zapobiegać przekazywaniu np. odpadów niepowołanym podmiotom czy też powstawaniu nielegalnych wysypisk. W związku z tym,
jakie mamy kary w systemie SENT?